Vi använder cookies för att förbättra besöksupplevelsen och anpassa vårt innehåll.
Genom att fortsätta godkänner du detta. Läs mer.
Elev för en dag
Elev för en dag
Kontakta oss
Kontakta oss
Senaste nytt
Senaste nytt
To top icon
Reportage

Malin Lövqvist är Månadens handledare på Yrkesgymnasiet i Umeå

Malin Lövqvist är Månadens handledare på Yrkesgymnasiet i Umeå. Hon driver frisörsalongen Salong Söder på Teg i Umeå.

Motiveringen lyder:

Malin är en strukturerad och flexibel handledare som alltid utgår från elevernas behov & bästa. Hon är drivande i utvecklingen mellan skola- arbetsliv. Malin är alltid lösningsfokuserad i alla lägen, oavsett pandemi eller elevernas behov. Kort & gott är Malin ovärderlig i sin roll att forma morgondagens medarbetare inom frisöryrket för oss på Yrkesgymnasiet.

Hur känns det att bli månadens handledare?
– Det är en ära. Jag blir ödmjuk och väldigt glad över att bli uppskattad och uppmärksammad för det jag gör!

Hur länge har Salong Söder funnits?
– Salongen har funnits sedan 2009 och jag har varit verksam här sedan 2018.

Hur många anställda är ni i dagsläget?
– Just nu i covidtider så är det bara jag.

Hur ser du på framtiden för Salong Söder?
– Den är positiv. Vi vill fortsätta erbjuda bra service i närområdet och vara lättillgängliga för vårt klientel.

Vad är viktigt att tänka på för att vara en bra handledare?
– Det är många parametrar att ta hänsyn till men det är viktigt att få känna sig delaktig som lärling. Att man har något att säga till om, att man blir uppmärksammad och får möjlighet att utvecklas. De ska ju ut och jobba på riktigt sen och jag som handledare ska ju förbereda dem inför yrkeslivet. Jag ska stötta dem så att de får såväl teoretiska som praktiska och sociala kunskaper och kan bemöta och anpassa sin teknik till varje kund.

Hur länge har du samarbetat med YG och vad är viktigt att tänka på?
– Jag hade min första elev redan 2016. Det är viktigt att samverka mellan lärare, elev och handledare och att alla har tydliga ansvarsområden. Nu har vi jobbat ihop några år och det underlättar enormt när man har den här yrkesmässiga relationen.

Hur ser framtiden ut i branschen?
– Den ser bra ut. I takt med vaccineringen så ökar kundflödet sakta igen. Sedan är det brist på utbildade frisörer som har relevant kunskap, därför är det en fröjd att få chansen att vara med och forma elever till fungerande frisörer.